bakkertjesopdefiets4.reismee.nl

Dag 13 naar Sassari

We hadden vanmorgen een bijzonder sneu ontbijt. Terwijl bij Booking.com juist het ontbijt zo fantastisch gevonden werd! Het bestond uit voorverpakte broodjes die wel een maand of wat goed blijven, niets wegen en vies smaken! En er waren wat gort droge crackers. Als beleg alleen wat jam. Er was wel lekkere koffie. Bij het afrekenen vroeg de eigenaresse of we nog iets uit de koelkast op de kamer hadden gebruikt. We hadden daar twee minipakjes drinken uit gepakt en dat moesten we nog even afrekenen 3 euro, beetje sneue aktie vond ik. We vroegen of ze nog wat water in onze bidons wilden doen....2 euro extra moesten we daarvoor betalen. Het was jammer om zo te eindigen!

Tot overmaat van ramp had Ar per ongeluk de sleutel van het hek in zijn spijkerbroek laten zitten gisteravond en dus moesten we de tassen weer van de fiets halen, de spijkerbroek zoeken, en dan open je natuurlijk eerst de verkeerde tas, tas weer inpakken enz.

We fietsen vandaag onze laatste route en die gaat naar Alghero; een mooie oude kustplaats en vandaar fietsen we naar Sassari waar we morgen op de trein zullen stappen om weer naar Olbia te gaan.

Het is vandaag behoorlijk warm en de weg naar Alghero is heuvel op en heuvel af maar prima te doen. In Alghero lunchen we in een leuk pizza restaurant langs de boulevard.

We hopen daar gewoon een akker broodje te kunnen eten maar dat is helaas niet mogelijk. Dus wordt het een pizza calzone die we zullen delen. Gelukkig hebben we er maar 1 besteld want er wordt een enorm groot deeg ding gebracht! Het smaakt zoals het eruit ziet; flauw slap en gewoon teveel! Met veel, erg veel smakeloze draderige kaas.

We vervolgen onze route en we gaan naar Sassari. Het is inmiddels bloedheet geworden! We zweten ons helemaal gek en drinken veel. De weg is erg veel klimmen>. We drinken wat in een dorpscafé en eten daar een waterijsje. Er zit een donkere man met een bord met koopwaar naast hem. Kettingen, brillen en het ziet er allemaal niet uit! De man is wat aan het mummelen en ik vind hem er zo enorm zielig uitzien! Ik overleg met Ar en geef hem zonder iets te kopen wat geld! Hij is zo blij! Hij blijft maar glimlachen en stopt het geld gauw in zijn zak! Hij blijft maar bedanken. Ar vraagt waar hij vandaan komt en hij komt uit Senegal, Waar slaap je vraagt Ar: gewoon ergens buiten zegt hij!

We fietsen weer in de bloedhitte verder het lijkt wel een sauna!! We besluiten om in Sassari eerst naar het station te gaan en treintickets te kopen, zodat we zeker weten dat ook onze fietsen meekunnen. Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen voor de fietsen in de trein. Dan gaan we op zoek naar ons hotel, en jawel we moeten nog 6,5 kilometer klimmen! In de hitte die in de stad nog erger is! We stoppen om ergen even wat te drinken en een ijsje te eten. In een mooie echt Italiaanse ijssalon! Een plaatje! En heerlijk ijs! Ar had een lekker stukje taart.

Omdat het hotel best wel wat buiten de stad ligt besluiten we hier in het hotel te eten. Dat was echt erg slecht!! We kunnen ons lachen niet houden en bij elke gang die we opgediend krijgen krijgen we spontaan de slappe lach. Ongelooflijk wat we voorgeschoteld krijgen. We kregen een menukaart waarbij we telkens uit drie gerechten konden kiezen en het menu had vier gangen. Ik begon met een grijs/paars aardappel/uiensoep en Ar kreeg een bordje pasta. Daarna alshoofdgerecht kreeg Ar een Waterige vis onder rauwe plakjes aardappel die even onder de grill krom waren getrokken. Werkelijk niette eten. !!! Mijn hoofdgerecht was rauwe ham met een enorme hoeveelheid mozzarella, maar zo ontzettend veel mozerelladat het niet weg te eten was. Daarbij werden er twee bakken met sla neergezet, en dan gewoon rouwe sla zonder iets erover of erbij. We werden nauwlettend geobserveerd door de ober; we hebben als een soort Mr Bean actie alle mozzarella en vis wat we niet op konden eten verstopt in de bakken tussen de sla enz. We kregen naar ons idee het dessert pas als je bord leeg was.... Ar vertrouwde de boel niet en vroeg of hij zijn eerder gekozen dessert van het huis.....kon wijzigen in ietswaar de kok niet heeft hoeven aanraken........, en Ar zegt dit alles met een onbewogen gezicht tegen de ober terwijl bij mij de tranen over mijn wangen lopen. ...Gelukkig kon dat, de ober maakte eeen klein buiginkje naar Ar, prego Signore !! en we kregen allebei een stuk ijs koude meloen!. Ook niet echt super maar goed !! Ar zei tegen de ober dat hij voor het dessert de complimenten aan de kok kon overbrengen. Toen bestelden we nog twee koffie, groot aub... we kregen in een espresso kopje makkelijk 5 milliliter zeer zeer zeer sterke drab. Het eten wilde vandaag niet lukken.