bakkertjesopdefiets4.reismee.nl

Zesde dag naar Corte

Vandaag doen we een korte route naar Corte. Er wordt vanaf een uur of twee wat regen verwacht en dan hopen we bij ons hotel te zijn dat ik vannacht geboekt heb.

Bijna alle hotels hier zijn volledig volgeboekt en vandaar dar ik vannacht nog een boeking heb gedaan en tevens een voor de komende nacht die hoog in de bergen zal zijn. Morgen en overmorgen zijn bergdagen en dan moeten we in totaal 80 kilometer afleggen en daar is maar een plaats tussen waar vier hotels zijn die allemaal bomvol zitten. Het was daarom alleen dus al geen optie om vandaag de helft van de klim te doen en daarbij komt de regen van vanmiddag.

Dus vanmorgen zijn we na het ontbijt vertrokken naar Corte en daar waren we rond 12.00 uur. Aan de voorzijde van de herberg lijkt het of we in een oude paardenstal moeten slapen. We fietsen eromheen en daar ziet het er gelukkig een stuk aangenamer uit. We drinken hier even een kopje koffie, laten de tassen met bagage hier achter en fietsen dan naar Corte. De herberg ligt een stuk de berg op dus we moeten een afdaling maken naar het centrum met wat haarspeldbochten.

Corte is een bijzonder leuke oude stad met leuke pleinen en winkeltjes. We gaan daar even wat eten en kijken daarna nog even wat in het centrum. We komen in een kerkje waar in een glazen kist het gebalsemde?? lichaam van St Theophile de Corte ligt opgebaard. Later in de middag klimmen we weer naar de herberg Abdula en dat is zonder bagage ook al een aardige klim. We melden ons weer bij de eigenaar en die zegt dat onze kamer een stukje over de heuvel ligt...wij zien alleen een heel oud gebouwtje. De bagage brengt hij met zijn auto die vol met stro ligt. Eerst pakt hij de bladblazer en blaast met een flinke stofwolk zijn auto "schoon" we fietsen achter de auto aan over een grindpad. Daar zien we achter het oude gebouw een keurig klein nieuw huisje. Het huisje is voor vier personen en heeft twee badkamers en is naar ons idee splinternieuw. We eten hier in de herberg en dat hebben we al twee keer aaangekondigd maar nog vraagt de man, die bijna met onze bagage weer wegrijdt, of we in de stad gaan eten of in de herberg? Ja, ouderdom en hij tikt op zijn hoofd. Ar kan hem net nog tegen houden voor hij met onze spullen wegrijdt.

We eten vanavond aan een lange tafel met alle gasten hier van de herberg. Er is een lange tafel gedekt voor wel 20 mensen. Het regent pijpenstelen en we zijn maar wat blij dat we toch de bergrit hebben moeten uitstellen tot morgen. Morgen hopen we in Callacucia te komen waar we alvast een overnachting hebben geregeld. Al met al denken we meer tijd hier in Corsica door te brengen dan op Sardinie. Maar dat maakt natuurlijk niets uit.

Arjan

Ik zat van de week een aflevering van Freek Vonk te kijken over allemaal gekke insecten, het schijnt dat als het pijpenstelen regent deze allemaal naar warme droge trekken om te schuilen. Succes vannacht!