bakkertjesopdefiets4.reismee.nl

Terug naar Uitgeest

Na een top ontbijt vertrekken we vanmorgen naar het station. Helaas regent het behoorlijk en we hebben onze regenjassen aan gedaan, onze fietskleding en de overschoenen over de fietsschoenen.

Het is dubbel goed uitkijken in de regen en in het centrum liggen grote stenen in plaats van asfalt en deze zijn met de fietsschoenen vrij glad en er zitten soms venijnige spleten tussen. Bij het station staat er een man paraplu's te verkopen; die zal een top dag hebben, want er worden er heel wat gekocht van hem.

We zijn nog maar net op het station en het begint enorm te plenzen buiten! Gelukkig zijn we dan al in de hal met onze fietsen. We moeten een klein half uurtje wachten op de trein en we moeten vlak bij Oziera een overstap maken. Altijd ff lastig met de fietsen. In deze trein hangen we de fietsen aan een haak en alle bagage moet er af. We houden angstvallig in de gaten dat we alles ook weer meenemen.

Bij Oziera worden we keurig geholpen om naar het volgende spoor te komen, een politieagent helpt ons met de overweg vrij houden zodat we naar spoor 2 kunnen waarvandaan de trein naar Olbia vertrekt. Deze trein staat er al dus we kunnen zo instappen. Het is een mooie luxe trein waar er rekken zijn waar we onze fiets zo in kunnen rijden. We stutten de fietsen met wat bagage-tassen. We zijn na ongeveer anderhalf uur in Olbia en daarvandaan fietsen we ongeveer nog 6 km naar het vliegveld. Het regent nog steeds maar niet erg hard.

Op het vliegveld moeten we eerst bij de opgeslagen bagage de fietsdozen weer ophalen. Die slepen we naar de hal en Ar demonteert de sturen en haalt de trappers eraf en laat de banden iets leeglopen. Dan kleden we ons om en vullen de fietsdozen met onze schoenen en helmen en tapen de dozen dan weer helemaal dicht. Er blijkt een potje oploskoffie open gegaan te zijn in de rollerback tas. Op het tape zit een plakkerige laag koffie Maar gelukkig is de rol nog wel te gebruiken. Ik gooi die tas leeg en maak hem schoon in het invalide toilet. Wat een smurrie. Na flink poetsen is hij redelijk schoon maar ruikt nog steeds lekker naar koffie. Dan gaan we richting de incheck balie. Ar manoeuvreert langs alle mensen in de hal met de onhandige fietsdozen op een karretje. We checken in en leveren de ruimbagage af. Dan moeten we de fietsen naar de bijzondere bagage brengen. Daar wordt de douane erbij gehaald en we moeten de dozen helaas weer openen. Dat is even balen en we hopen maar dat de spullen die we erbij gestopt hebben geen problemen opleveren. De schoenen, de helmen een tasje op mijn bagagedrager met allerlei spullen; eigenlijk is dit niet toegestaan. Alles wordt nagekeken; de Inhoud van de tas en zelfs in onze fietsschoenen wordt gevoeld en gekeken. Gelukkig is alles oke en kunnen we de dozen weer dichtplakken. We gaan even iets eten en drinken en dan naar de gate. Ik heb inmiddels de treintickets voor ons en voor de fietsen al gekocht om van schiphol naar uitgeest te gaan. En dan zit het er weer op. Nu alleen nog fingers crossed dat alle schroefjes moertjes enz gespaard zijn gebleven. We weten wel dat er 1 schroefje van het stuurtasje lam is gedraaid maar hopelijk geeft dat geen probleem. Het is het enige tasje wat we nog een zullen moeten vervangen door een goed waterdicht tasje. De vlucht gaat op tijd en we zijn om 18,00 uur op schiphol. Daar zetten we de fietsen weer in elkaar, waar we al handiger in worden en dan gaan we met de trein weer terug naar huis! Weer een top vakantie!